dinsdag 12 juni 2007

Tuinbonen met bonenkruid


Vandaag ga ik de eerste pluk van tuinbonen doen .Ik heb het in tijden niet gegeten .
Het was vroeger eten voor de gewone man. Tegenwoordig betaal je te veel voor deze bonen.
Ik herinner me van vroeger dat me moeder thuis kwam met een zak vol met tuinbonen .De teil werd in de kamer gezet en dan zaten we te doppen Het leek wel of er geen eind aan kwam Maar ja 3 kilo doppen was veel in kinderogen .De peulen (schillen) werden bewaard in een grote zak .Zaterdags kwam de schillenboer .Ook zo iets dat je niet meer ziet.
Ik maak de tuinbonen zoals ik herinner me moeders ze maakte

Tuinbonen met bonenkruid

Ingrediënten
1 kilo verse tuinbonen
1 takje bonenkruid
scheutje room

Bereiden
Tuinbonen doppen, schoonmaken en wassen.
De bonen in kokend water met wat zout en bonenkruid en wat room gaar koken en vervolgens in een zeef gieten.
Bonenkruid fijnsnijden en vermengen met de tuinbonen.
Eventueel wat nog wat room toevoegen.
Op smaak brengen met peper en zout.Tuinbonen worden al zeer lang verbouwd en werden al in 6000 v.Chr. in het Middellandse-Zeegebied gegeten. De zaden waren toen echter nog vrij klein en zijn voor het eerst gevonden bij archeologische opgravingen bij Nazareth in Israël. In Europa wordt al voor 1492 melding gemaakt van de tuinboon. De boon in het sprookje 'Jaapje en de bonenstaak' is een tuinboon.

Tuinboon (Vicia faba) kweekt men voor de bonen, maar je kunt de peulen verwerken in soep of er bouillon van trekken. De tuinboon is een zeer oud cultuurgewas. Bij de Romeinen stonden peulvruchten in hoog aanzien. Zozeer zelfs, dat vooraanstaande lieden zich de familienaam Fabius (> tuinboon) of Cicero (> kikkererwt) toeeigenden (vergelijk met Jaap Mossel bij onze Noorderburen).
Tuinbonen zijn rijk aan vitamine B en C en bevatten veel fosfor. Ze smaken lichtjes bitter door het looizuur, maar als je ze jong plukt en verorbert, dan is daar eigenlijk weinig van te merken. Verwerk de bonen in melk- of tomatensaus. In onze contreien serveerde men tuinbonen vroeger meestal met ham. Je kunt er ook vleesvervangende gerechten mee bereiden door de gekookte bonen samen met gekookte aardappelen fijn te maken, deze pasta te binden met melk en room, er plakjes van te maken en die te bakken.(bron Groentewijzer)

1 opmerking:

Anoniem zei

Beste Robert
In je (lekkere!)recept voor tuinbonen met room adviseer je van de peulen soep te maken of er een bouillon van te trekken. Niet doen! De peul is giftig want hij bevat alkaloïden, zoals looizuur.
Veel succes met je website en vriendelijke groet, Mieke