vrijdag 22 juni 2007

Baguette

Vandaag heb ik een vrije dag .Lekker doen waar ik zin in heb een beetje in me voortuin onkruid wieden en wat kruid zetten .Dat ik had gekregen van bewoners . Maar ik zag ook dat er brood moest gebakken .Ik waag me vandaag aan Baguette uit het boek “Brood”
Je moet er wel de tijd voor nemen wat de totale rijstijd is 5 uur

Baguette

Ingrediënten

500 gr ongebleekt meel van harde tarwe
120 farine fluide (ik heb Frans krokant van Soezie gebruikt)
2 tl zout
15 gr verse gist
5.25 dl lauw warm water
1 tl provinciale kruiden (die heb toegevoegd om het een beetje Franser te krijgen)


Voor 3 broden bij mij voor 2 broden want ik wil morgen pain polka maken

Bereiden
Zeef de soorten meel door elkaar en voeg het zout toe .Roer het goed om in een grote kom.
Los in een ander grote kom de gist op in het warme water en klop gelijdelijk de helft van het meeldoor .Dek het af met plastic folie en laat het 3 uur rijzen op kamertemperatuur tot het bijna in zakt.

Voeg al knedend de rest van het meel toe .Kneed het op een bestoven oppervlak 8 -10 minuten tot een vochtig deeg. Doe het in een ingevette kom en, dek het af met plastic en laat het op een warme plek 1 uur rijzen

Als het volume bijna is verdubbeld sla het dan terug en verdeel dan in 3 gelijke stukken .Maak van elk deel een bal en maak daarvan een recht hoek van 15x 7,5 cm
Vouw het onderste gedeelte omhoog en het bovenste gedeelte omlaag en druk alles weer op elkaar. Herhaal dit 3 x tot elk brood langwerpig is Als het deeg begint te scheuren, moet je het een aantal minuten laten rusten .

Rek de broden voorzichtig uit tot ze zon 35 cm .Plooi in een met bloem bestoven handdoek in 4 vouwen op een bakplaat en leg de broden in de plooien zodat ze bij het rijzen hun vorm behouden .Dek ze af met plastic en laat ze 45 – 6 minuten op een warme plaats rijzen
Zet de bakplaat boven in de oven .Besproei de oven van binnen met water en bak de broden in 20 -25 min goudgeel. Besproei de oven de eerste 5 minuten nog 2 keer .Laat de broden op een rooster afkoelen Helaas zijn niet zo goed gelukt :(

Geen opmerkingen: