donderdag 26 april 2007

Biologisch 3

Van de week had ik discussie .Iemand riep jij bent vegetariër maar eet je dan biologisch anders ben je geen echte .Die dacht biologisch en vegetariërs het zelfde is . Ik moest hem uitleggen dat “Biologisch is simpel gezegd, slim omgaan met alles wat leeft. Want als jij goed zorgt voor de natuur, zorgt die ook goed voor jou. Biologische producten zijn onder zo natuurlijk mogelijke omstandigheden geproduceerd. Dat betekent dat er geen kunstmest, chemische bestrijdingsmiddelen of gentechnologie aan te pas zijn gekomen. Dat betekent ook dat gewassen onbekommerd hebben kunnen groeien en dat dieren door rust, ruimte en respect voor hun aard een goed leven is gegund. Het resultaat: goede voeding. Een blozende appel, of een heerlijk glas melk waarvan u zorgeloos kunt genieten. “(bron de volle grond) Ik had ongeveer de zelfde bewoording maar dit netter uit gelegd .
De discussie ging verder , maar ik zie bij jouw groenten geen onkruid .Dat klopt als je het bij houd dan verdwijnt het van zelf .Ik besteed ook maar 20 min per dag aan onkruid wieden En ik ben ook geen echte vegetariër. Ik eet ook vis en soms kip ,maar alles waar vier poten hebben gezeten daar blijf ik van af. En ik moet ook geen plofkip Nu las ik vanmorgen dit bericht .

Biologisch is niet altijd beter
Zijn biologische producten gezonder dan gangbare? Het antwoord is vaak meer een kwestie van geloof en gevoel, dan van wetenschap en ratio. Wetenschappers weten dat de vraag te ingewikkeld is om er eenvoudig ja of nee op te antwoorden. Daarbij: wat goed is voor de ene consument, kan juist slecht zijn voor de ander.
Voedselveiligheidsinstituut Rikilt - dat Nederlands voedsel onderzoekt op de aanwezigheid van residuen en natuurlijke gifstoffen - publiceerde vorig jaar een onderzoek naar vervuilingen op biologische producten in vergelijking met gangbare producten. Conclusie: biologische producten scoren op een aantal punten zeker niet slechter dan gangbare. Het onderzoek gaf niet het eenduidige antwoord dat biologische producten minder residuen en natuurlijke gifstoffen zouden bevatten. Op een aantal punten scoren zij wel beter: minder nitraat in biologische kropsla, minder salmonellabesmettingen in de biologische vleeskuiken- en varkenshouderij en ook minder antibiotica-resistente bacteriën.

Misschien is het bij mij gevoel en geloof maar de gifstoffen die gespoten in de “normale “ landbouw en de varkensmaffia .En hoe komt dat we nu in een bijna tropisch klimaat wonen .Ik hoop dat meer mensen biologisch gaan eten en ook milieuvriendelijker auto kopen .
Hier een filmje gebaseerd op the Matrix: The meatrix

Geen opmerkingen: