maandag 12 maart 2007

Restaurant Tapas plaza

Vanavond (11maart) als verlaat verjaardagscadeau uit eten geweest. Ik moest me laten verrassen .Me tafeldame had gereserveerd bij een Tapas restaurant in het hartje van Zaandam .Tapas Plaza Dam 44 B te Zaandam .Ik ken de Spaanse keuken niet zo .De standaard gerechten wel zoals paella en een tortilla .Maar voor de rest ken ik niet .Ik weet dat tapas kleine hapjes zijn .Het leuke was dat er op de menu kaart een uitleg stond wat tapas waren .Ik vind dat al een plus puntje .
” Een 'tapa' is de aanduiding voor een Spaans aperitiefhapje. Traditioneel is een tapa een eetlustopwekkend hapje dat in Spaanse cafés bij een alcoholhoudend drankje (bier, wijn, sherry) wordt genuttigd. Soms worden in Spaanse cafés (vooral in Andalusië en in het binnenland) bij het bestelde drankje automatisch één of meerdere tapas gratis weggeven”

Het restaurant is sfeervol met op elke tafel een kaarslichtje .Spaanse muziek op de achtergrond (wel moderne, geen flamingo muziek) maar niet overheersend .Je hebt de keuze aan tafels voor twee personen of anders drie .En er stonden drie ronde tafels voor grotere gezelschappen. Toen we binnen kwamen werd er gelijk gevraagd of ze de .jassen mocht aannemen. Er werd gevraagt of we een klein tafeltje wilde of een iets grotere. We kozen voor een iets grotere. We moesten een klein trapje op en daar was nog een klein zaaltje .
De bediening vond ik goed er werd gelijk gevraagd of we wat wouden drinken en er werd een brood schaaltje met kruiden boter neer gezet. De menu kaarten werd gelijk gegeven . Ik vroeg of ze ook vegetariërs gerechten hadden . Ik werd gelijk geadviseerd .Welke lekker waren En ze waren ook lekker Nogmaals de bediening was uitstekend. Iemand die hart voor de zaak heeft. .Niet storend dat als je glas leeg was gelijk vragen of je nog meer moet. Ik had een witte droge Spaanse wijn en me tafeldame een zoete witte wijn. Toen we uitgegeten waren vroeg aan de bediening of ze wou opschrijven wat we gehad hadden .Ze vroeg wel waarvoor het was, Maar toen ik uitlegde was voor deze site En vertelde dat ik wel eens recensies schreef was het geen probleem .Ik zei ook toen ze vroeg of we lekker had gegeten Nou er is toch niks terug gegaan naar de keuken en alles is bijna op. We kregen de afsluitende koffie van de zaak.

Mijn vegetarische menu bestond uit
Queso manchego con miel (Kaas van de manchegoschapen met honing en walnootjes)
Berjenos y cababaőn fritos (gefrituurde aubergine courgette schijven)
Ensalade tapas plaza (salade van het huis)
Huevo rellos (met tonijn gevuld ei )

Mijn tafeldame haar menu bestond uit.
Gambas al ajillo (gamba’s in olijfolie met knoflook)
Ques de valdeon cabrales (schimmelkaas)
Escalivada (paprika ui aubergine salade zoals gaudi hem at) deze deelde we samen
Champiňos al ajilo(in knoflookolie gebakken champignons)
Pancan tomate.(geroosterd brood in tomaten saus met knoflook)

Ik had drie opmerkingen
De Berjenos y cababaőn fritos hadden iets knapperig gefrituurd kunnen worden
Huevo rellos had iets meer tonijn in gemogen
Gambas al ajillo daar zaten bij de gamba’s de staartjes nog aan en meer knoflook in gemogen

Voor de rest was alles heerlijk en de Escalivada (paprika ui aubergine salade zoals Gaudi hem at) kan ik aanbevelen aanbevelen
Zoals ik zei de bediening was voortreffelijk .
Ik ga toch voor een kleine 8 .
Wilt u het zelf beleven dan is bezoek echt aan te bevelen

1 opmerking:

Anoniem zei

Meer knoflook?... tja, dat komt door die andere nederlanders, die denken spaans te willen eten ( vooral willen), maar wat willen die mensen, juist spaans eten met een nederlandse smaak. Vraag gerust de volgende keer om meer knoflook, maak even bekend dat je er mee om kan gaan, dan smaken die gamba's nog lekkerder. Trouwens dat staartje wil ik eraan houden.

Wij komen al jaren in dit spaans restaurant en het krijgt van mij een dikke 9 1/2, steekt met kop en schouders boven andere spaanse restauranten uit !
Wij moeten ruim 100 km rijden om zo lekker te eten.!

Overigens is onze hobby spaanse restaurants uitproberen, naast natuurlijk spanje ( al sinds 1965 spanje-ganger) In Nederland al zo'n 20 verschillende spaanse restaurants getest, in Duitsland inmiddels 7.

We gaan door !
Rolf