dinsdag 20 maart 2007

Babi Ketjap (vegetarisch)

Vandaag een heerlijk Indonesisch gerecht. Ik was er verzot op toen ik nog vlees at. Maar die tijden zijn voorbij . Ik heb hier een vegetariërs variant gemaakt.
Babi wil in het Maleis zeggen varkensvlees .Ik heb geen speklapjes gebruikt maar vegetarische balletjes .
Vegatarische Babi Ketjap
Ingrediënten
  • 100 gram vegetarisch vlees
  • 1 gesnipperde ui
  • 1 gesnipperd teentje knoflook
  • 1 tl djahé
  • 1 el bakgember(toko)
  • 1/2 el gembersiroop
  • 1 el witte azijn
  • 2 el ketjap
  • olie
  • 2 dl water
  • zout en peper
Bereiden
Bak ui, knoflook en djahé in een beetje olie. Bak ook het vlees even mee. Doe het water erbij, gember, gembervocht, azijn en ketjap. Proef voor zout. Zet de pan op een sudderplaatje en laat het minstens 1/2 uur sudderen, hoe langer, hoe lekkerder. Vul zonodig wat water bij. Ik gebruik hiervoor altijd vegetarische balletjes, 5 of 6 per persoon. In principe kun je dit gerecht maken met alles wat op vlees lijkt, ook met tahoe of tempeh. Snijd grote vormen (hamburger bijv.) in grove stukken.Serveer met witte rijst of Nasi

Geen opmerkingen: