woensdag 7 februari 2007

Pepesan (Ikan Kembung)

Woensdags is het hier rijstdag .Misschien iets dat ik van me moeder heb over genomen .Bij ons thuis was dan de Nasi dag .De heerlijkste gerechten kwamen op tafel .GadoGado Nasi zoals zij het maakte, Babi ketjap. Soms stonk de hele keuken naar trassi (dat helaas alleen nog in de toko te krijgen is ) En met knoflook deed ze ook niet zuinig. Donderdags was het pepermuntjes kauwen. Een keer heeft ze rijst met boter en suiker gemaakt. Er werd gauw door me vader geld op tafel gegooid en ik moest toen naar de chinees .Pasta kon ze niet maken en de Hollandse pot was ook niet dat er een briefkaartje zou om versturen pas toen ik me er een beetje mee ging bemoeien. Maar de rijst gerechten waren heerlijk.

Pepesan (Ikan Kembung)

Voor de boemboe
  • 1 groot ui
  • 4 teentjes knoflook
  • 10 kemirienoten
  • 2 tot 3 flinke eetlepels sambal oelek (0f 2 verse rode pepers)
  • 25 gr temoekoentjie
  • 3 blokjes assem
  • 2 eetlepels citroensap
  • 2 el olie
  • Of 1 pakje boemboe pepesan (toko Lien)
  • 500 gr makreel
Bereiden
Wrijf de kemirie fijn, vermaal of stamp de temoekoentjie en het ui en de knoflook in de vijzel.
Vermeng het bovengenoemde met het citroensap en de sambal oelek.
Wat olie in de wok. De assem erin. En het kruidenmengsel. Laat het even afkoelen.
Smeer dan de boemboe goed uit over de vis.
Oven verwarmen 200 graden (gasoven 5) Plaats nu de vis, ingepakt in de folie. Let op is nel klaar
Serveer met witte rijst of nasi .

Geen opmerkingen: