donderdag 25 januari 2007

Maisbrood van Jenny Shapter

Omdat je als kook en bakverslaafde elke keer wat nieuws wil proberen.Bak ik vandaag een mais brood .Anders van samenstelling dan het Maisbrood "de bleeke dood". Het is een maisbrood uit boek "Het Broodbakmachine bakboek" van Jennie Shapter .Op het plaatje ziet het er heerlijk uit.

Mais brood geeft een zoete smaak en een kruimmige structuur aan dit zalige brood aldus Jennie Shapter

Maisbrood (middel)
  • 200 ml water
  • 90 ml melk
  • 1 1/2 el maisolie
  • 300 gr bloem
  • 150 gr maismeel
  • 1 tl zout
  • 2 tl moscovade ( ik heb suiker gebruikt )
  • 1 tl instandgist
  • water voor de glazuur
  • polenta voor de afwerking
Bereiding
  1. Schenk water,melk en de maisolie in het bakblik
  2. Strooi de bloem en en het maismeel er zo op dat de vloeistof bedekt is
  3. Voeg zout en suiker toe in de afzonderlijke hoeken
  4. Maak een kuiltje in het midden en strooi daar de gist in
  5. Zet de machine op de stand snel
  6. Bestrijk het brood net voor het bakken met water en steooi en wat polenta overheen
  7. Haal het brood uit het bakblik en laat het op een rooster afkoelen

3 opmerkingen:

Levine zei

Robert, als ik naar je broodjes kijk ga ik toch ernstig twijfelen aan je broodbakmachine. Je zegt dat het dezelfde is als een afk, maar dat met een andere naam. Een brood mag nooit zo uit de bbm komen hoor, het ziet er niet uit! Werkt je bbm wel goed?

Robert zei

Misschien is de belichting niet goed. Ik heb ook geen polenta gebruikt voor de afwerking. De structuur van me broden is luchtig geen compacte broden .Ik vind ze heerlijk en me huisgenoot ook.En het is voor het eerst dat ik zon ding heb.En deze was heel goed gerezen! en nog lekker ook :)Je heb zelf gezegd dat niet alle BBM het zelfde zijn . Ik ben al bezig met hoeveel vocht erbij moet meer of minder.En ik heb er lol in!!!!!!!!!!!

Levine zei

Robert, je moet me niet verkeerd begrijpen hoor. Ik wil je niet je lol in broodbakken ontnemen! Bij het zien van je foto ging ik twijfelen of je bbm wel goed is omdat het brood er zo raar uitziet, vooral qua kleur. Is nu wel een mooi bolletje. Ik denk dat je nog iets meer vocht kunt toevoegen, de bovenkant is iets gescheurd als ik het goed zie.