zaterdag 6 januari 2007

Ciabatta

Van de week was er een discussie over ciabatta .Het italiaans stokbrood voor bij de pasta .Dat de smaak van Italie er niet aan zat bij de afbakbroodjes . Nou ben ik het zelf gaan maken met hulp van het BroodBakMachine boek van J.Shapter . En van Arden die me een tip gaf.

Hier volgt het recept:
Biga
  • 200 ml
  • 175 gr bloem
  • 1/2 tl instantgist
Deeg
  • 200 ml
  • 2 el melk
  • 2 el extra vierge olijfolie
  • 325 gr bloem (ik heb volkorenmeel gebruikt omdat ik niet van wit hou)
  • 1 1/2 tl zout
  • 1/2 tl suiker
  • 1/2 tl instant gist
Een leuk detail voor de suiker moest nog even naar de super rennen.

Meng de biga .In het boek staat dat je op de kneed stand kan doen en na 5 min moet uitschakel. Ik heb heb 5 min met de mixer met kneedhaken gedaan . Als je de biga heb gemend laat het dan 8 - 12 uur afgedekt staan met ingevet plastic folie . Ik gebruik een plastic boodschappen tas .

Doe na de rijzen in de biga in vrij grote kom en doe dan de Ingridienten van het meel er bij en kneed dit tot een lekker soepel deegje tot dat je vingers net niet plakken . Laat dit weer een 1 uur rijzen of tot de inhoud verdrievoudigd is .

Deel dan het deeg door 2e . En maak daar 2 rechthoekig lappen van op een bebloemde bakplaat. Laat het nu onafgedekt 30 min staan op een warme plaats .Bebloem de twee lappen.Ik heb toevallig een ciabattavorm dus daar heb ik een gevuld met het deeg .De andere ligt op de bebloemd bakplaat .

Bak het geheel af op 220 gr C in 25 -30 min

Geen opmerkingen: