zaterdag 2 december 2006

Molen De Bleeke dood



Molen de Bleeke dood
Ik had u al verteld over me bakkers kwaliteiten uit een pakje. Heerlijke broden. Maar nu eens aan het echte werk begonnen . Met echte meel en gist, boter, suiker en zout. En waar haal dan die spullen . Juist bij een echte molen . Hier op Zaandijk hebben we maar een meelmolen. Molen de Bleeke dood .

Ik kreeg gelijk uitleg van wat voor soorten melen er zijn. Het duizelde me een beetje .Maar ik vond gelijk wel interessant .Ik als oud Amsterdammer is er maar een soort meel en dat komt van graan af. Net als ze Amsterdam zeggen: “je heb twee soorten vogels .Sijsjes en drijfsijsjes op ze plat Amsterdams gezegd Maar er bestaan dus meer soorten meel. Tarwe, Rogge, Volkoren en Maïsmeel om er een paar te noemen . Gelijk weer wat bij geleerd .Een mens is nooit oud genoeg om wat te leren .Nee, de service is erg geweldig daar .Alles wordt nog met de hand afgewogen en in papieren zakken gedaan De molenaarsvrouw vroeg ook of ik al een recept had . Nou, ik pluk veel van het internet af antwoordde ik. Nou deze zul je er niet op tegen komen . Ik kreeg gelijk een blaadje mee met drie brood recepten mee voor de BBM .

Echte Zaandijkse broden. Ik heb gelijk maar het volkorenbrood gemaakt . Er staat bij een zwaar brood . Het is ook een zwaar brood om te eten . Je eet er geen vier sneetjes achter elkaar van op. Maar het is een lekker stevig compact brood .(Zie een echt zaandijks brood)Ik had het gelijk gepubliceerd op het thuisbakkersforum .Volgens hen klopte de verhoudingen niet. Ik vond het een lekker brood en daar gaat het ook om denk ik. Verder stond er nog een tarwebrood en maïsbrood op Die ga ik van de week bakken. Als u de recepten wil hebben het is gratis af te halen bij de molen .
Ik heb gelijk een mix mee genomen voor speculaas .Die staat nu in me oven .Niet de mix maar het beslag .Dus dat wordt van het weekend smullen .

Geen opmerkingen: