zondag 20 mei 2007

Krieltjes met Lollo rosso

Gisteren was ik weer even op de Boerenmarkt .En ja ze waren er weer de krieltjes .Door het warme weer zijn ze wat later in seizoen dan anders .Biologische krieltjes met een schillertje. De verkoper vertelde wel dat ze in een tent waren opgekweekt. Door de warmte kwamen de aardappels niet uit de grond dus ze hadden de grond vochtig gehouden door een zeil erover heen te zetten .Doe mij maar gelijk een kilo .Ik ben geen aardappel eter maar voor de eerste krieltjes .Heerlijk. Net als eerstelingen .Het echte gele aardappeltje .Niks erbij alleen een boterjus .Het water loopt me in me mond .Maar de krieltjes hadden we het .Gelijk een vriend gebeld .Heb jij nog je schrapmachinetje .Ja waarom .Ik heb krieltjes .Je meent zei hij .Een half uurtje later was hij hier met het machinetje .Vol bewondering stonden we te kijken hoe het machientje ze werk deed . Jij mag 250 gr hebben voor je werk. Hij blij ik blij. Of zo als ze hier in de zaanstreek zeggen Ik ben blijt.
Me lollo rosso uit de tuin is ook klaar .
Ik heb een wereldmaaltijd

Krieltjes met Lollo rosso

Ingrediënten (2 personen)
  • 350 gr krieltjes (verse)
  • 1 krop lollo rosso
  • 1 ui
  • 2 hard gekookte eieren
  • 2 teentjes knoflook
  • 2 tomaten pompori’s(pruimtomaten)
  • 1 tl suiker
  • 1 tl mayonaise
  • 1 tl olijfolie
  • 1 el zonnebloemolie
  • Voor de saus
  • 3 el mayonaise
  • 3 teentjes knoflook
  • 15 gr verse bieslook

Bereiden
Kook de krieltjes in 15 minuten gaar . Giet ze af en laat ze even afkoelen .Doe een el zonnebloem olie in een grootte t koekenpan . En bak ze mooi goudbruin Af en toe ff schudden

Was de sla .Schud hem droog of doe hem even in sla centruige .Scheur de bladeren door de helft en doe het in een sla kom.
Snipper een ui en doe die bij de sla.Pers de knoflook erboven uit .Snij de tomaten in plakjes . Net als de eieren . Mix nu alles goed door elkaar . Voeg de mayonaise en de olijfolie toe . En mix alles nog eens door elkaar.

De saus
Doe de mayonaise in kom . Knijp hierboven de knoflook uit. Knip de bieslook fijn en doe die bij het mayonaisemengsel. Roer alles door elkaar

Verdeel de krieltje over de borden samen met de sla . Geef ieder en kommetje met de bieslookknoflook saus.

Geen opmerkingen: