dinsdag 2 januari 2007

Het Zaans Bakkertje


Deze reportage heb ik eerder gepubliceert op http://www.kijkopzaandijk.nl

Na dat ik de reportage had gemaakt over de molen De Bleeke Dood, leek me het ook leuk om nu eens met een echte bakker te gaan praten.

En met welke bakker in Zaandijk kan je dan het beste praten. Juist de mensen van het Zaanse bakkertje. Zondag tijdens “Dromen over feest” heb ik de figuurlijke schoenen aan getrokken en het aan de bazin gevraagd. En ze vond het hartstikke leuk. Nu is het voor die mensen natuurlijk een erg drukke tijd. Dus het was breien en praten te gelijk. En daar daar stond ik dus tussen de Moskovische tulbanden die opgemaakt moesten werden. Nou zo mooi krijg ik ze niet, al doe ik nog zo me best. Er werd eerst een stukje geschiedenis verteld van de zaak. Ooit zijn ze begonnen op de Lagedijk in een klein zaakje (voorheen bakker Jongejans). Door toenemende klandizie werd de winkel te klein. Toen het huidige pand te koop werd aangeboden, lieten we deze kans niet voorbij gaan. In het begin waren er wat aanloopproblemen doordat de Lagedijk opengebroken was. Het wordt ook spannend als de Julianabrug wordt gesloopt. Op dit moment is de winkel uitgegroeid tot een van de toeristische attracties van ons mooi Zaandijk. Het pand heeft echt een ambachtelijke uitstraling wat wordt geaccentueerd door de bakkerskar voor de winkel.

Ik vroeg natuurlijk of zij hun brood zelf bakken. Alleen de broden met kruiden en pitten worden zelf gemaakt. Het gewone wit en bruin wordt gebakken bij haar broer. Het meeste brood wordt met zuurdesem gebakken. Waarom met zuurdesem vroeg ik. Nou het is veel gezonder er zitten geen chemische toevoegingen in en het geeft een steviger brood en langer houdbaar. We wonen niet in een echt gezond gebied. In het kort gezegd het gewoon gezonder. En iedereen let tegenwoordig meer op wat men eet. Ik vertelde ook dat ik tegenwoordig ook zelf me broodjes bakte. Toen kwamen op het punt waarom ik het deed. Het supermarkt brood is niet zo lekker. Ik gaf ook toe als ik alles bij elkaar optel dat dan ongeveer even duur uit ben als ik bij hun me brood haal.

Ik vind het hartstikke leuk om te experimenteren met kruiden en andere toevoegingen dan het gewone standaard twens bruin. Dat kon ze begrijpen. Ik zie er ook uit als een echte Bourgondiër. Ik kwam daar om ongeveer 2 uur er was al niet zo veel aanbod in brood meer. Ik mocht nog wat foto’s maken in de bakkerij. Wat een deegmixer en ook de ovens maakte veel indruk op me. Ook ziet de bakkerij er heel schoon uit, je kan er bij wijze van de vloer eten.

Op zaterdag moeten de mensen wel een buiten in de rij staan, het lijkt het vroegere Rusland wel. Maar hier betekent het dat men gewoon het lekkerste brood wil eten. Ondanks dat ik mijn eigen brood bak, koop ik mijn saucijzenbroodjes, dus als klant zijn ze me niet kwijt.

http://www.hetzaansebakkertje.com

Geen opmerkingen: